Webbshop Tidningen Detox-shoppen Zarahs Hälsoblogg   Zarah's Health Blog
 
 
  21 026 personer fick kostnadsfri kostrådgivning av oss under år 2008, 20 149 personer under år 2007 och 18 980 personer under år 2006. www.piggabarn.se
 
 
 

Vi på Pigga Barn

Vill inspirera alla, både stora och små till ett rörliga liv och en sund inställning till kost och motion.Vi vill visa på glädjen med aktiv lek och hur härligt det är att göra saker tillsammans. Det behöver inte vara krångligt eller tidskrävande att leva hälsosamt och må bra!
Tillsammans med oss finns ingen tävling eller prestige och våra pekpinnar är kastade
för länge sedan. Hjälp oss att sätta Sverige i rörelse och bli en av oss som
motiverar och inspirerar till glädjefylld, okomplicerad matlagning och motion!
Vi hjälper dig igång med våra fantastiska ledord: inspiration, motivation, enkelhet
och lagom!

Läs mer om Pigga Barn
Kontakta Zarah Öberg, chefredaktör Pigga Barn

 
     
 
Hem
Pigga Barn-projektet
Artiklar
Kostnadsfri rådgivning
Motion
Ät smart
Familj
BMI-test Barn
KBT
Mental hälsa
Bildgalleri
Tävlingar
Kontakt
 
 
     
 

10 tips för enkel, rolig och skonsam gymträning!

Träningsmiljö kan för många förknippas med lycka, medan det för andra framkallar mindre positiva känslor och känsla av obehag.

Kanske har du minnet kvar sedan småbarnsårens fotbollsklasser då hjärtat slog snabbt på grund av den ständiga oron om just du skulle väljas sist i lagindelningen. Eller kanske minns när du tvingades att göra den obligatoriska kullerbyttan eller springa en viss sträcka, helt utan hänsyn till att din ork var slut.

Många är de, som har valt att hoppa över sin dagliga motion på grund av oro för att inte orka eller räcka till.

Det som är så fantastiskt är att vi mer och mer går åt en personligt anpassad träningsform, där dina förutsättningar lyfts fram och tas tillvara, istället för att ersättas och minimeras. Vi är alla biokemiskt olika, har olika arbeten, olika kostvanor och tycker om olika former av rörelse.  Den motion och träning som är bäst för dig är den som gör JUST dig pigg, frisk och stark och som inspirerar och motiverar dig till att göra det igen, och igen och igen. 

Idag erbjuder gymmen allt från yoga, till core, pilates, spinning, dans och härlig tillsammansträning och hos de allra flesta finns det människor som brinner för att hjälpa dig att finna den träningsform som du tycker om och passar för. Genom att samråda med gymmens instruktörer, så kan ni enkelt stärka din inre och yttre styrka genom en personligt sammansatt plan som utgår från de förutsättningar som du väljer och framförallt den tid som du väljer att investera.

För den bästa motionen är den som blir av, inte sant?

10 kom igång-tips för motion och träning!

1. Börja med att ta kontakt med olika gymverksamheter i din omgivning och fråga dem vad de har att erbjuda. Var ärlig mot dig själv och tänk genom vilken träning som du verkligen vill utföra och som du tror dig kunna gilla. Testa olika alternativ under ett par veckor och låt kroppen få känna på olika träningsalternativ innan du bestämmer dig.

2. När du har bestämt dig för en träningsform eller kombination av olika träningsalternativ, så ge dig själv en 3-veckorsperiod för att etablera den nya vanan. Efter de tre veckorna kan du utvärdera de nya, positiva egenskaper och effekter som träningen har gett dig.
 
3. Kom överens med dig själv vilken investering i tid som du skall lägga på din träning och motion och skriv in den i din kalender. Finns det möjlighet att ni turas om i familjen eller tränar tillsammans, för att öka möjligheten och lugnet kring träningspassen?
 
4. Om du är ny på en träningsform, så ta gärna hjälp av en duktig instruktör för att komma igång på skonsamt sätt. Instruktören kan hjälpa dig med både hållning och utförande, så att du lär dig rätt från början samt för att du ska få ut maximalt av träningen .

5. När du tränar med tunga vikter, är det lätt att göra fel, vilket minskar övningens effektivitet och kan medföra att du skadar. Börja med lättare vikter och övningar till dess att du har övat in övningarnas olika steg.

6. Låt kroppen vila mellan dina pass och då allra helst 48 timmar. Om du absolut vill träna flera dagar i rad, så kan du variera dig genom att träna olika områden på olika dagar.  Träna bröst och armar ena dagen och rygg och ben dagen därpå eller liknande.

7. När vi är motiverade att komma igång, så tränar vi ofta många dagar i rad, vilket en otränad kropp sällan klarar. På grund av det kan vi skada oss och/eller bli sjuka istället för pigga, friska och starka. Börja med 2-3 dagar i veckan de första 3 veckorna, för att sedan ökar till 3-4 dagar i veckan om du har tiden som behövs.

8. Fyll på med proteiner (kött, fågel, fisk, soja m.m.) efter ett träningspass då du har tränat musklerna ordentligt. Proteinerna bryts ner till små byggstenar så kallade aminosyror, som har förmåga att laga och stärka kroppens muskulatur.

9. För dig som vill träna länge och explosivt, om te x du väljer att springa snabbt och långt, så är kolhydrater (rotfrukter, råris, fullkornspasta) ditt bästa bränsle, eftersom det är lättillgänglig energi som kroppen har snabb tillgång till. Denna energi bör dock fyllas på 2 timmar innan passet och ej efteråt, när energin inte längre behövs i samma utsträckning. Den klassiska pastatallriken efter träningen kan alltså bytas mot mer proteinrik kost eftersom kolhydraterna i pastan annars lagras in och ej används. 

10. Sist men inte minst… Ha roligt när du rör dig, avsluta träningen om du inte mår bra och var noga med att lyssna på kroppen. Mindre lätt med motivationen? Ta för vana att fråga kroppen, varje morgon, vad den helst vill ha för rörelse under den kommande dagen.

Läs mer på: www.motionstipset.se, www.piggabarn.se och www.elitkoll.se

 

Kostnadsfri rådgivning

Innefattar t ex kostregistrering av hur ditt barn äter, recept, tips på förbättringar och förslag på aktiviteter. Rådgivningen är nätbaserad och genomförs via e-post. Vanligtvis har du ditt svar inom 48 timmar.

» Gå till kostregistreringen

 
Inspirationsbrevet från Pigga Barn och Kostkoll
 

Chatt

Chatten är till för dig mellan 10-18 år och som har problem med din vikt. Här kan du få tips inom kost och motion samt prata med andra barn och ungdomar som är i en liknande situation. Vi diskuterar övervikt, ätstörningar, känslor kring mat, viktuppgång, mobbing och träning/rörelse. Ställ gärna frågor som känns viktiga för dig!

» Öppna chatten

 

BMI-test för barn

Barnen är vår framtid. Hjälp oss få alla barn och ungdomar att må bra och leva ett hälsosammare liv.

» Öppna BMI-testet

 
Community med hälsa och motion för hela familjen
 

Kost- och motionsdagbok

Alltomfamiljen.se är ett community med många verktyg för dig som vill hålla dig au jour med din kost och motion. Communityt är gratis och anpassad så att föräldrar kan hålla koll på sina barn, hur de äter och rör sig.

Registrera dig och få tillgång till alla funktioner