Webbshop Tidningen Detox-shoppen Zarahs Hälsoblogg   Zarah's Health Blog
 
 
  21 026 personer fick kostnadsfri kostrådgivning av oss under år 2008, 20 149 personer under år 2007 och 18 980 personer under år 2006. www.piggabarn.se
 
 
 

Vi på Pigga Barn

Vill inspirera alla, både stora och små till ett rörliga liv och en sund inställning till kost och motion.Vi vill visa på glädjen med aktiv lek och hur härligt det är att göra saker tillsammans. Det behöver inte vara krångligt eller tidskrävande att leva hälsosamt och må bra!
Tillsammans med oss finns ingen tävling eller prestige och våra pekpinnar är kastade
för länge sedan. Hjälp oss att sätta Sverige i rörelse och bli en av oss som
motiverar och inspirerar till glädjefylld, okomplicerad matlagning och motion!
Vi hjälper dig igång med våra fantastiska ledord: inspiration, motivation, enkelhet
och lagom!

Läs mer om Pigga Barn
Kontakta Zarah Öberg, chefredaktör Pigga Barn

 
     
 
Hem
Pigga Barn-projektet
Artiklar
Kostnadsfri rådgivning
Motion
Ät smart
Familj
BMI-test Barn
KBT
Mental hälsa
Bildgalleri
Tävlingar
Kontakt
 
 
     
 

Pigga Barn´s sömnskola för både stora och små

Sömn är oerhört viktigt eftersom det är under våra sömntimmar som kroppen reparerar sig, hjärnan rensar sig och vi får den återhämtning som vi behöver. Många har problem med sömnen eftersom de stressar, är oroliga och glömmer bort att ta hand om sig själva. Här hittar du 10 steg till bättre sömn och en piggare tillvaro för både stora och små.

1. När ni inreder ert boende så tänk på att sovrummet endast bör vara avsett för sömn, och helst inte för tv-tittande, surfande eller andra saker som inte förknippas med sömnen. Barnen kan gärna ha ett lekrum som är utöber sovrummet om ni har plats.

2. Ät senast 2 timmar innan ni ska sova, för att undvika att matsmältningen är igång och gör det mindre lätt att somna. Om ni äter närmare än 2 timmar, så försök med att välja en smoothies istället för mat som kräver matsmältning. Sen kvällsträning kan nyttjas maximalt genom att det största intaget ligger innan träningen och att ni istället äter ett lite enklare mål efter träningen.   

3. Inred sovrummet i varma färger som barnen gillar och trivs med. Färger som terracotta och mossgrönt lugnar kroppen, minskar pulsen och ger lugnare sömn. Välj en lampa med dovt ljus eller dimmer, ha ordning och reda och gärna ett vattenglas vid sängen utifall att de blir törstiga.

4. Dra ner temperaturen i rummet och ha den hellre lite svalare än för varmt. Den lite kyliga luften gör att barnen somnar lättare och sover utan att vakna. 

5. Om de har mindre lätt med insomningen, så kan det vara lämpligt att lyssna till en cd-skiva med mediation, mental träning eller avslappning. Köp en skiva med harmonisk musik och öva tillsammans på att slappna av och njuta av lugnet. Läs en bok eller lyssna till en ljudbok.

6. Drick gärna en kopp té innan sänggåendet. För vuxna kan kamomillté verka avslappnade och roten från Vänderot kan inhandlas i tablettform i hälsokosten och humlekottar kan läggas i örngottet. För barn, så räcker lite kamomillté för att hjälpa tröttheten på traven.

7. Se till att ha gjort alla saker du behöver innan du går och lägger dig. Om du har mycket att tänka på, så kan det vara bra att skriva ner det på en lapp, så slipper du oroa dig för nästkommande dag. Ha gärna ett block vid sängen om du är orolig och kommer på saker som du vill komma ïhåg.

8. Gå genom dagen tillsammans med barnet, så att ni rensar tankarna till nästa dags strapatser.

9. Öva er på att tänka positiva tankar innan ni somnar. Tänk på att de tankar som ni tänker strax innan sömnen, är de tankar som dominerar under hela sömnen. Glada tankar ger lösningsfokuserade drömmar, då hjärnan löser mycket saker när under sömnen. Ställ gärna frågor till er själva innan ni somnar, så att ni låter det undermedvetna jobba för rätt saker under natten. 

10. Ett varmt bad gör gott för både kropp och själ och ger lugn, värme och sömnighet. Låt barnen leka i badkaret eller duschen, så är de lagom trötta när det är dags för sängen.

 

Kostnadsfri rådgivning

Innefattar t ex kostregistrering av hur ditt barn äter, recept, tips på förbättringar och förslag på aktiviteter. Rådgivningen är nätbaserad och genomförs via e-post. Vanligtvis har du ditt svar inom 48 timmar.

» Gå till kostregistreringen

 
Inspirationsbrevet från Pigga Barn och Kostkoll
 

Chatt

Chatten är till för dig mellan 10-18 år och som har problem med din vikt. Här kan du få tips inom kost och motion samt prata med andra barn och ungdomar som är i en liknande situation. Vi diskuterar övervikt, ätstörningar, känslor kring mat, viktuppgång, mobbing och träning/rörelse. Ställ gärna frågor som känns viktiga för dig!

» Öppna chatten

 

BMI-test för barn

Barnen är vår framtid. Hjälp oss få alla barn och ungdomar att må bra och leva ett hälsosammare liv.

» Öppna BMI-testet

 
Community med hälsa och motion för hela familjen
 

Kost- och motionsdagbok

Alltomfamiljen.se är ett community med många verktyg för dig som vill hålla dig au jour med din kost och motion. Communityt är gratis och anpassad så att föräldrar kan hålla koll på sina barn, hur de äter och rör sig.

Registrera dig och få tillgång till alla funktioner